In het leven van Oxana Thijssen (1995) speelt de harp van kinds af aan een belangrijke rol omdat haar oudere zus harp speelde. Zelf begon ze in haar zesde levensjaar op de harp. Zij volgde haar eerste harplessen aan de Muziekschool in haar woonplaats Venlo. Op haar elfde werd zij toegelaten tot de Jong Talentenklas van het Arnhemse Conservatorium en in 2011 werd zij toegelaten tot de Jong Talentenklas van het conservatorium in Amsterdam. Onlangs is zij daar afgestudeerd voor haar Bachelor daar bij Erika Waardenburg.

Oxana doet sinds 2007 bijna ieder jaar mee met concoursen. In 2010 won zij de eerste prijs op het Harfwettbewerb in Bremen. In 2011 behaalde zij bij het Prinses Christina concours een 2e prijs en de Wisseltrofee, die was toegekend door de laureatenjury. In dat jaar behaalde Oxana ook een 3de prijs tijdens het Rosa Spier concours in Zaandam. Daar ontving ze ook de Simon Burgersprijs voor de beste vertolking van de compositie 'Senza pedale' van Simon Burgers.

In 2013 nam Oxana opnieuw met succes deel aan het Prinses Christina Concours, nu in Maastricht, waar zij een eerste prijs won in de regiofinale.

Sinds 2012 treedt Oxana ook op in solorecitals en in 2014 en 2016 trad zij op als solist in harpconcerten van Glière en Ginastera. Samen met Kasper Schonewille vormt zij een duo piano-harp en met Lotus de Vries (altviool) en Mirna Ackers (dwarsfluit) vormt zij sinds 2014 een trio.

Oxana beschikt over een breed repertoire, dat verschillende stijlen bestrijkt. Zij probeert zich niet alleen te richten op muziekstukken 
die origineel voor harp geschreven zijn, maar ook op muziekstukken uit bijvoorbeeld piano- of clavecimbelrepertoire. Zij wil daarbij 
niet alleen de harp meer in de spotlights zetten, maar zij wil ook laten zien dat een harp zo veel meer in zich heeft dan iedereen 
doet vermoeden. ''De harp wordt zo vaak gezien als een schattig 'engeleninstrument', wat op zich niet een verkeerde beschrijving is van
de harp. Vaak wordt wel vergeten dat een harp ook heel virtuoos kan klinken en je allerlei geluidseffecten naar voren kunt 
brengen. Vandaar dat ik soms wel eens van het harprepertoire afwijk. Het is leuk om allerlei 'harp-achtige' bespelingen op bijvoorbeeld
een pianostuk los te laten: zo krijgt het stuk een heel ander karakter dan men gewend is.''